torsdag 24 september 2009

JEANETT WALERHOLT ROUSU - juryn tyckte hon skulle göra kaffeved av sin fiol.

Jeanett (1974) är inte den som ger sig i första taget, hör här bara. Första uppspelningen för Zornjuryn ägde rum 1990 och då fick Jeanett nöja sig med ett leende från juryn. Nästa gång hon försökte var 1992 i Växjö och då fick hon Diplom. 1995 fick hon Bronsmärket i Stockholm och 1996 var det så dags för diplom efter Bronsmärke och så slutligen 1998 fick hon ta emot Silvermärket i Delsbo. "Någonstans där emellan spelade jag upp i Degerberga utan att få något annat än kritik för min fiol - min ögonsten som jag ärvt av farfar och som jag fick rådet att hugga sönder till kaffeved. Det gjorde jag inte, men så småningom köpte jag en fiol byggd av Anders Norudde. En riktig pärla till fiol! Själva uppspelningen skedde i ett stort töcken av brustet hjärta eftersom mitt dåvarande förhållande hade tagit slut två dagar innan uppspelningen. Jag blev givetvis oerhört glad över utnämningen men först ett tag senare, när den värsta chocken av kärlekssorg hade lämnat mig. Jag är väldigt glad och tacksam över att jag fick Silvermärket just det året, eftersom min mamma - som varit väldigt stöttande under åren, och också var den som en gång i tiden ledde mig in på folkmusikspåret, samt berättade om Zornmärket - senare samma år avled i cancer. Det känns väldigt bra att hon fick uppleva att jag blev Riksspelman, även om hon var för sjuk för att kunna vara med vid utdelandet av märket."
Musikalisk hemvist: Småland. Folkmusikaliska förebilder: Många, men framför allt Pelle Björnlert. Favoritstämma: Korrö och Ransäter. Instrument, förutom fiol: Nyckelharpa och saxofon.
Länkar med Jeanett:

Inga kommentarer: