onsdag 14 juli 2010

PER GUSTAF JERNBERG - minns att låtarna satt rätt upp och ner.

"Den dagen jag skulle spela upp hade jag ett stort inre lugn. Jag kom fram till Österbybruk strax före uppspelningen nere vid hembygds-gården, fick möjlighet att träna i hembygdsgården några låtar sen in i ”Korsnäsvillan” för uppspelning. Jag spelade fyra låtar varav en var Doppolska som jag komponerat till Tomas Wilhelmsson dop 1980. De tre övriga var Schottis av farfar Gustaf Jernberg, gamla skänklåten efter Anders Gustaf Jernberg samt C-dursgånglåten av farfar Gustaf Jernberg tillägnad Viktor Vikman och Justus Gille. Det kändes helt enkelt fantastiskt att låtarna bara satt rätt upp och ner. Helskärpt kan man säga nu efter många år. Juryn bestod av Curt Tallrot, Nelly Östlund, Sven Bergelt samt Tore Gudmundsson. Med var också Märta Rahmsten och Torbjörn Ivarsson för att dokumentera uppspelningen." Per Gustaf Jernberg (1949) med rötterna i Uppland, har ett minst sagt musikaliskt släktträd. Eller vad sägs om föregångarna Karl Gustaf Jernberg (silver 1942), Anton Jernberg (silver 1943 och guld 1990) samt Herbert Jernberg (silver 1943). "Ja, att växa upp i en så musikalisk familj med så många duktiga sångare, dansare och Jernbergtrion kunde inte bli annat än bra miljö. Jag fick lära mig hantera bandspelaren vid 10 års ålder för att dokumentera och spela in. Kommer ihåg när Anton fyllde 50 år, då var det sång och musik med Anton, Herbert och Gustaf Jernberg, Tedde Olzon samt Arne Blomberg - vilket gäng som gav sig på ”Utterpolskan” som farfar Gustaf komponerat lite fylligt men med ett tempo och intensivt stämspel, där taglet släppte från ståkarna!"



Inga kommentarer: