onsdag 16 september 2009

THOMAS ERIKSSON - vågade inte vara med när Riksspelmännen presenterades.

Thomas Eriksson (1965) fick Silvermärket 2007 på sjätte försöket och hans minns vad han gjorde efter uppspelningen i Degeberga. "Jag åkte ner till havet och gick i strandkanten för att hämta mig. Jag vågade inte åka till offentliggörandet av dagens uppspelningar. När jag vid sjutiden satte mig i bilen igen, tog jag mobiltelefonen som låt på sätet och öppnade ett SMS med det korta meddelandet "Grattis". En pulserande värme strömmade genom hela kroppen och sedan började jag bara skaka. Varför ville du bli Riksspelman? "Jag började spela fiol 1991 vid 25 års ålder. Efter tio år satte jag upp målet att försöka bli Riksspelman. Hade jag inte gjort de hade jag aldrig varit där jag är idag. Det har varit en spännande resa. Inför första uppspelningen 2001 var jag nervös till och med när jag spelade inför min fru. Nu, åtta år senare är man i ett läge där man obehindrat spelar i en fullsatt lokal inför hundratals personer.
Musikalisk hemvist: Närke. Folkmusikaliska förebilder: Påhl Olle, Ellika Frisell, samt alla som i likhet med mig gillar att rota i gamla notsamlingar från hemmaplan. Favoritstämma: Ransäter och Östbjörka. Instrument, förutom fiol: Gitarr, cittra, dragspel.

Inga kommentarer: