torsdag 13 augusti 2009

SVEN LJUNGBERG - tycker om att spela till dans på enradigt dragspel.

När Sven Ljungberg (1953) fick Silvermärket 1992 var han den tredje spelmannen som fick det på enradigt dragspel. Först att lyckas med den bedriften, att bli Riksspelman på enradigt dragspel var Mats Edén som fick det redan 1979, sen kom Arne Modén som spelade hem märket 1986 i Mora. Sven minns att juryn reagerade på att han hade låtarna i direkt tradition. "Ja, jag spelade ett par låtar efter Oskar Andersson i Mangskog och det tyckte man var märkligt". Annars tycker han om att spela till dans. "Ja, jag gillar att spela till dans, framför allt med det enradiga spelet, där varje ton görs för sig och där mycket handlar om att vända instrumentets inbygda begränsning till dess styrka." Hur viktig är titeln? "Det kändes som ett erkännade både av mig själv som folkmusiker och för durspelet som folkmusikinstrument".
Musikalisk hemvist: Jag spelar mest låtar från västra Värmland, i första hand från Mangskog och gränstrakterna mot Norge. Sedan har jag alltid gillat Västerdalsmusiken. Folkmusikaliska förebilder: Oskar Andersson, Mats Edén, Mats Berglund. Favoritstämma: Ransäter. Instrument, förutom enradigt dragspel: Tvåradigt dragspel.
Länkar med Sven Ljungberg:
http://www.youtube.com/user/ewettermark#p/u/4/LdIiGxvht7s

Inga kommentarer: