söndag 17 januari 2010

SVANTE LINDQVIST - en av få riksspelmän på låtar från Norrbotten.

"Som ung pojke 1974, jag var sexton år, spelade jag upp i Uddevalla. Jag och min kamrat Mikael Segerström, sedermera Norrlåtar, fick båda brons och vi tyckte de märkena var snyggare än silver. Men innerst inne var jag inte nöjd." Så berättar Svante Lindqvist (1957) om sin första uppspelning inför zornjuryn. Hur gick det sen då? "Jo, i juni 1977 for jag från Boden till Uppsala på så kallad VPL 10 biljett. Jag gjorde lumpen och tågresorna kostade 10 kr vart man än ville åka. Den enda packning jag hade med mig var fiolen och dräkten. Tveksamt om jag hade tandborste med. Uppspelningarna var i Österbybruk. Av jurymedlemmarna minns jag bäst Ture Gudmundsson som liksom lyste av godmodighet. Om jag minns rätt så skötte Märta Ramsten inspelningarna, men jag är inte helt säker. Efteråt var det spelmansstämma och jag träffade många bra spelmän. Jag minns Larsa och Peter Puma och två mycket fina tjejer. Jag sov på golvet i en gymnastiksal med dräkten som madrass. På morgonen var listorna uppspikade och jag läste dem nerifrån och upp, särskilt ängslig för att ha fått silverdiplomet. Det gick vägen. Väl tillbaka på luckan frågade lumparkompisarna om hur det gått. Bra sa jag. Jaha sa dom och sen var det nog med det."
Favoritstämma: Gammelstad och Delsbo tar i kaklet på samma tusendel. Folkmusikaliska förebilder: Thore Härdelin är min idol och Björn Ståbi min förebild. Carl Lagerqvist var min läromästare och Gunnar Dahlström var min mentor i ungdomen. Spelar helst musik från: Norrbotten.

Inga kommentarer: