fredag 14 augusti 2009

O'TÔRGS-KAISA - vill bevara och utveckla folkmusiken i norra Hälsingland.

O'tôrgs Kaisa Abrahamsson (1959) med både Silvermärke och Guldmärke på sitt musikaliska CV har fragmentariska minnen från uppspelningen 1978. "Jag minns att jag blev överraskad, att jag inte riktigt hade förväntat mig att få märket vid första försöket." Hur viktigt är SIlvermärket? "Det är nog rätt viktigt. Om inte Anders Zorn hade kommit på det här, skulle nog mycket av vår fina folkmusik var borta idag. Det här med traditioner är viktigt tycker jag och här i norra Hälsingland har vi en fantastisk folkmusikskatt, en skatt som vi i Nordanstigs spelmanslag försöker bevara så gott det går." Hur beskriver du musiken från dina trakter, runt Bergsjö? "Den är rejäl, stadig, taktfast, fina melodier, varierande tonarter", avslutar Kaisa och hon borde veta; hon har nämligen komponerat över 200 låtar själv.
Musikalisk hemvist: Hälsingland. Folkmusikaliska förebilder: Hultkläppen, Röjås-Jonas, Pers-Hans, Sven Nyhus. Favoritstämma: Bingsjö. Instrument, förutom fiol: Durspel och piano.
Länk med Kaisa:

Inga kommentarer: