onsdag 18 november 2009

CURT JINDER - författare och riksspelman.

Curt Jinder (1930) fick Silvermärke på silverbasharpa vid uppspelningarna i Härnösand, 1985. Då var han 55 år och i en intervju av Folkbladets Johan Malmberg berättar han om när han anmälde sig till en instrumentbyggarkurs: "Alla satt där med sina näbbstövlar och murarskjortor när jag gled in i min kostym efter jobbet. De kallade mig visst för begravningsentreprenören. Men det tog inte lång tid från att jag köpt det där konceptet och såg ut som dem." Vad betydde märket, när han väl fick det efter några tappra försök? "Att jag uppnått ett mål jag tidigt i min karriär hade satt upp. Jag tycker det är ett ansvar att förvalta den tradition jag tillägnat mig." Curt planerar att vara med på Skansen nästa år, när Zornmärket fyller 100 år. "Ja, det gör jag. Annars blir det inte så många stämmor, kanske 4-5 stycken beroende på vädret och då blir det mest i närområdet." Curt är också en uppskattad författare och en av hans mest lästa böcker heter Hälsingehambo; en berättelse om folkmusikvågens tid.
Spelar andra instrument: Durspel, munspel, fuskar på träskofiol. Favoritstämma: Ingen speciell, det beror på omständigheterna, men Delsbo ligger bra till. Folkmusikaliska förebilder: Joel Jansson, Skärplinge. Spelar mest musik från (landskap, region): Norduppland


Inga kommentarer: