torsdag 13 augusti 2009

JEANETTE ERIKSSON - blev Riksspelman när hon var 16 år.

Jeanette Eriksson (1986) hade en lång resa i kroppen när hon anlände till Vemdalen sommaren 2002. Hon minns uppspelningen mycket väl. "Ja, jag minns bland annat att juryn var väldigt trevlig och drack Ramlösa. Jag hade tidigare bestämt att om juryn såg sträng ut skulle jag låtsas att de var en flock kor. Men det behövdes inte - det var kul och spännande att spela upp. Det betydde mycket att nämnden, sekretariatet och arrangörer hade ett väldigt trevligt bemötande. Speciellt en person tog väldigt fint hand om mig - Gertrud Nygren. Hon jobbade i sekretariatet. Vi har kontakt sen dess. Den vänskapen var den andra stora "vinsten" jag fick i Vemdalen, vid sidan av Silvermärket." Vad betyder titeln Riksspelman? "För mig var det - och är fortfarande - ett personligt erkännande och en stor uppmuntran att fortsätta utvecklas på mitt instrument. Eftersom det inte hade hänt på över 20 år att någon så ung, jag var 16 år, hade fått Silvermärket vid första uppspelningen blev jag mycket uppärksammad i media och i andra sammanhang. Titeln hjälpte mig på så sätt till fler spelningar, många intressanta möten med människor och därigenom har jag fått uppleva mycket. Jag fick spela i sammanhang där jag annars kanske inte skulle fått spela - t.ex. i P3 via telefonlur (!) från ett högfjällshotell i Härjedalen. Det är sådant man sent kommer att glömma, haha!"
Musikalisk hemvist: Skåne. Folkmusikaliska förebilder: Thuva Härdelin, Lasse Sörlin, Kjell-Erik Eriksson, Karin Wallin, Tommi Asplund, Erik Rydvall, Hanna Tibell, Ola Bäckström, O'tôrgs Kaisa Abrahamsson, Per Gudmundson, Karl-Johan Ankarblom, med flera! Favoritstämma: Ransäter. Instrument, förutom fiol: Nej, inte direkt.
Länkar med Jeanette:

Inga kommentarer: