lördag 15 augusti 2009

CALLE HERNMARCK - instrumentmakare med hjärtat i Jämtland.

När Calle Hernmarck (1945) fick Silvermärket på bockhorn 2002 var han på hemmaplan, i Vemdalen. Han var en av de som ansökte om att få anordna uppspelningarna och eftersom han jobbade på kansliet hela veckan, ville han passa på att spela upp för juryn. "Ja, jag var ordförande i vårt förbund och jag var ju ändå där. Det blev silver direkt, vid första försöket. Kul!" Hur reagerar folk när du säger att du är Riksspelman? "Jag märker att titeln gör intryck på folk. Jag är stolt över att kunna kalla mig Riksspelman". Calle arbetar som förskolärare i Lugnvik, Östersund. Han anordnar studiecirklar, kurser och workshops och är dessutom en framstående instrumentmakare, med en alldeles egen specialitet: vallhorn av främst bock.
Musikalisk hemvist: Jämtland, men spelar även musik från Härjedalen och Dalarna. Folkmusikaliska förebilder: Pelle Jakobsson. Favoritstämma: På 70- och 80-talet var det Ransäter, nu blir det mest Jämtstämman. Instrument, förutom horn: Fiol, gitarr, percussion, pipor, forntida ljudredskap
Länkar med Calle:

Inga kommentarer: