fredag 18 december 2009

THOMAS WESTLING - fick silvermärket 30 år efter sin pappa Hugo.

När Thomas Westling (1965) bördig från Bollnäs i södra Hälsinland, spelade upp för silvermärket 1999 var det femte gången han stog framför Zornjuryn. Första gången var redan 1981 och då lyckades han spela hem ett bronsmärke. Sen gjorde han ett nytt försök 1982 utan att övertyga juryn. Den efterföljande pausen var hela 12 år och inte heller vid hans comeback var juryn intresserad av att utropa Thomas till Riksspelman. Det fick bli ett försök till, innan han lyckades spela hem titeln 1999 när uppspelningarna ägde rum i Ingesund. Det var exakt 30 år efter det att Thomas pappa Hugo Westling fick silvermärket 1969 i Tierp, bara några mil ifrån Östhammar där Hugo bodde vid tidpunkten. Hugo är av förklarliga skäl en av Thomas stora musikförebilder; tillsammans med Pål Olle. "Ja, jag har ibland fått epitetet ”Pål Olle nr 2" eller "Den nya Pål Olle” och det är stort. Han har varit min stora idol sedan jag var 9 år gammal. Midsommarafton 1995 satt Röjås Hans och jag i köket hos mamma Anna Nygårds i Boda och spelade. Hon började storgråta och sa att - det var som att höra Röjås Jonas och Olle. De brukade sitta på precis samma ställe i det köket och spela nätterna igenom. Det gjorde vi med. När grannarna startade sina traktorer och började arbeta, då packade vi ner våra fioler... Den midsommarhelgen glömmer jag aldrig!" Vad är det bästa med musiken från ditt landskap? "Enkelheten i låtarna som är så typisk för södra Hälsingland, den tilltalar mig mycket." Vad minns du från uppspelningen? "När lappen med dagens resultat sattes upp på väggen, det var stort!"

Spelar andra instrument: Trummor. Favoritstämman: Bingsjö och Delsbo. Spelar mest musik från: Södra Hälsingland. Folkmusikaliska förebilder: Hugo Westling, Pål Olle.

Länkar till Thomas:

Inga kommentarer: