lördag 7 november 2009

GUNNAR STENMARK - fyra uppspelningar på tre olika instrument.

Flöjtmakare Gunnar Stenmark (1954) har spelat upp fyra gånger, på tre olika instrument. Första gången provade han på säckpipa, andra gången på spelpipa, tredje gången på fiol och så fjärde gången 2007 på spelpipa igen. Och då gick det bra! "Jag kom fram till uppspelningen blöt av både regn och svett. Bussen stannade flera kilometer från uppspelningsplatsen i Degeberga. Men jag var väl förberedd, koncentrerad och inte alls nervös" berättar Gunnar. "Jag känner mig stolt över att vara riksspelman. Eftersom mitt jobb är att tillverka och sälja folkliga spelpipor så är det en stor fördel att vara riksspelman på spelpipa. Titeln har också gett mig fler spelningar."
Spelar andra instrument: Gitarr, säckpipa, fiol. Spelar mest musik från: Jämtland. Folkmusikaliska förebilder: Kalle Almlöv, Björn Ståbi, Simon Simonsson. Just nu är K-E Eriksson min stora förebild. Favoritstämma: Bingsjö.
Länkar med Gunnar:


Inga kommentarer: