tisdag 11 augusti 2009

ULF KARLSSON - tog en paus i 20 år, sen spelade han upp igen.

Ulf Karlsson (1956) är Sveriges sjätte Riksspel-man på säckpipa och han tillhör således en liten, exklusiv skara musiker. Ulf föddes i Karlskoga men bor idag i Örebro där han jobbar som fritidsledare. Vad minns han från uppspelningen i Karlstad, i juni 2009? "Jag var väldigt taggad eftersom det var 20 år sedan jag spelade upp senast på säckpipan. Ingen nervositet, jag hade bestämt mig för att det var en mycket unik liten publik som jag skulle in och göra en konsert för. Jag var avslappnad och glad, vilket smittade av sig på de jurymedlemmar som lyssnade på mig. Det var görsköj att spela upp och försöka locka fram ett leende från den svårflörtade juryn!" Vad betyder titeln Riksspelman? "Det betyder att jag nått ett mål med min musik. Jag har fått en kvalitetsstämpel på mitt sätt att spela den musik som jag älskar", avslutar Ulf som spelat upp för juryn fem gånger. Första gången (1981) spelade han upp på fiol och vid övriga försök (1986, 1987, 1989 och 2009) var det alltså på svensk säckpipa. (Foto: Sara Pettersson, (www.sara.fotosidan.se)
Musikalisk hemvist: Närke och Värmland, men också Bergslagen och Västmanland. Folkmusikaliska förebilder: Kebnekaise, Mats Berglund, Leif Stinnerbom, Mats Edén. Favoritstämma: Ransäter. Instrument, förutom säckpipa: Fiol, Hardingfela, Tecnopipe.
Länkar med Ulf Karlsson:

Inga kommentarer: