torsdag 13 augusti 2009

JENNY BENGTSSON - fick sin uppspelning förevigad i dokumentärfilm.

Jenny Bengtsson (1973) tvekade inte en sekund när hon fick frågan om hon ville ha sin uppspelning inför Zornjuryn dokumenterad på film. Det var 2008 i Delsbo och filmen slutade så som filmer brukar sluta; lyckligt! Hon fick sitt Silvermärke och titeln Riksspelman och nu har alltså uppspelningen blivit en dokumentärfilm med namn Zorns Silver. Är det något särskilt hon minns från uppspelningen? "Jag hade ju en dokumentärfilmare i hasorna hela tiden så det var ju lite annorlunda, haha! Sen glömde jag bort en låt men fick lite hjälp av juryn." Vad betyder titeln Riksspelman? Kvalitet och självförtroende. Nu vet jag att jag kan, nu kan jag odla mitt spel."
Musikalisk hemvist: Skåne. Folkmusikaliska förebilder: Källnatrion, Assar Bengtsson, Karin Wallin, Britt Forsströmsson, Kalle Almlöf. Favoritstämma: Svårt, men Degeberga och Smyge missar jag inte! Instrument, förutom fiol: Nej.
Länk med Jenny Bengtsson:

Inga kommentarer: