söndag 20 december 2009

ANNA AXELSON FISK - var säker på att hon inte skulle lyckas.

Anna Axelson-Fisk (1968) hette Hjalmarsson då hon erövrade Silvermärket i Skara 1988. Det var ett klent år, bara fem spelmän lyckades övertyga juryn om att de var värda titeln Riksspelman. Och Anna var säker på att inte heller hon skulle lyckas; det var fjärde försöket för henne och hon hade inte ens tagit med sin folkdräkten. "Nej, när jag åkte till Skara hade jag använt min folkdräkt hela sommaren på spelningar, så jag tog inte med den. Jag var så säker på att jag inte skulle få något märke, så där fick jag stå och ta emot Silvermärket i skitiga jeans. Allt kändes så overkligt", berättar Anna som idag arbetar som musiklärare på Domarringens Skola i Uppsala. Vad betyder titeln Riksspelman för dig? "Mycket, det är ett erkännande och det har stärkt mig många gånger, även om jag vet att det finns många jättefina spelmän som ej har spelat upp", avslutar Anna.
Spelar mest musik från: Dalarna; mest Älvdalen men även Bingsjö. Folkmusikaliska förebilder: Carl Åhs, Päkkos Gustaf, Kristina Ståhl-Cedervall, Verf Lena Egardt, Lena Willemark, Ellika Frisell och många andra. Favoritstämma: Bingsjö. Spelar andra instrument (än fiol): Spilåpipa.

Inga kommentarer: