fredag 8 januari 2010

Gustav Eriksson - spelade hem märket på hemmaplan.

Första gången Gustav Eriksson (1977) från Forsa i Hälsingland stod framför Zornjuryn var 1999 på Ingesunds folkhögskola utanför Arvika. Då fick han brons. Nästa gång var 2003 i Västerås då endast fem spelmän fick silvermärket; Gustav var inte med i den kvintetten tyvärr. Men sen däremot, när uppspelningarna ägde rum på Gustavs hemmaplan, i Delsbo 2008, lyckades han spela hem silvermärket.
"Ja, när jag fick höra att uppspelningarna skulle vara i Delsbo tänkte jag att; nu eller aldrig. Jag förberedde mig länge och väl och var även hem till Thore Härdelin som fungerade som min coach; han var även ett viktigt stöd vid första uppspelningen tio år tidigare då jag fick bronsmärket. Jag var i bra form och blev aldrig speciellt nervös, inte förrän efter uppspelningen i väntan på resultatet. Uppspelningarna har verkligen fungerat som en sporre för mig!"
Folkmusikaliska förebilder: Thore Härdelin, Ulf Störling, Påhl Olle, Fredrik Lindh, Erik Nilsson m. fl. Spelar andra instrument (förutom fiol): Nej. Spelar mest musik från: Hälsingland. Favoritstämma: Delsbo och Bingsjö.

Inga kommentarer: