måndag 31 augusti 2009

PER-OLA BJÖRKLUND - tredje gången gillt!

Det blev tredje gången gillt för regissören, förattaren och riksspelmannen Per-Ola Björklund (1955) från Bjursås i Falu kommun. Första uppspelningen var 1979, andra var 1981 och tredje ägde rum 1982. "Det var en trevlig och avspänd miljö i Gamla Linköping. Jag hade övat mycket på de tre Västerdalslåtarna och kände mig väl förberedd. Tidigare uppspelningar och bedömningar hade jag stor nytta av", berättar Per-Ola. Vad betyder titeln Riksspelman för dig? "Glädjen att vara Riksspelman har inneburit intressanta spelningar, bland annat vid Världsutställningen i Sevilla, Nobelfesten, spelningar åt Utrikesdepartementet i Mexico. Vid visningar av mitt konstnärshem Jämtbogården i Bjursås har jag berättat för turister om hur det går till att bli Riksspelman samt bakgrunden med Anders Zorns arbete." Vad tycker du om att Silverakademien startade? Det är trevligt att Silverakademien blivit verklighet. Det är viktigt att vi som kämpat, övat och satsat pengar för att bli Riksspelmän får träffas, känna gemenskap och utbyta kontakter och erfarenheter. Tack!"
Musikalisk hemvist: Dalarna. Folkmusikaliska förebilder: Riksspelman Ivar Stolpe från Äppelbo. Favoritstämma: Ransäter. Instrument, förutom fiol: Klarinett, kohorn, spilåpipa.

Inga kommentarer: