fredag 8 januari 2010

BENGT WITTGREN - fick brons två gånger.

Bengt Wittgren (1960) spelade upp och fick brons 1978, sen spelade han upp igen 1980 - och fick brons igen, av misstag. Sen spelade han upp två gånger för silver; först 1981 och slutligen 1983 då han fick Silvermärket. "När jag spelat de tre ordinarie låtarna, alla polskor i äldre stil från södra Dalarna, bad jag att få spela en extra låt, en hambopolska. Det gick fint och det var tydligen ett lyckokast. När jag pratade med en jurymedlem på kvällen sa hon att den extra låten var viktig. Jag hade med den visat att jag kunde framföra en låt med säker rytm och en egen stil. De övriga låtarna hade man tyckt att jag i stor grad följt Ingvars sätt att svaja eller moderera rytmiskt."
Vad är det bästa med musiken från ditt landskap? Dalarna har flera ganska skilda musikaliska områden. Min tradition är från Dalarnes Bergslag, eller kanske södra Dalarna, det vill säga området från Borlänge-Falun och söderut. I Bergslagsdalarna finns mycket musik med militär påverkan; många spelmän under 1800-talet spelade klarinett och flöjt. Detta märks då många låtar går i F och liknande. Låtarna har markerad rytm och karaktäristisk stil, ofta är det mycket driv i låtarna, speciellt hambopolskorna. Som så mycket annat i Bergslagen finns liknande traditioner snarare i Gästrikland och norra Västmanland och Närke än i centrala och norra Dalarna."
Favoritstämma: Bingsjö. Folkmusikaliska förebilder: Ingvar Norman (1914-1996), Säter (riksspelman 1935, Zorns guldmärke 1956). Spelar andra instrument: Framför allt näverlapp. Min förebild var Erik Arfs (1907-1989) Boda i Hedemora socken. Erik hade lärt sig spela näverlapp av fadern Arfs Karl Andersson som i sin tur lärt sig spela näverklapp av Strömsolles Karl (1870-1940) Nås i Hedemora sn. Spelar mest musik från: Dalarna.

Inga kommentarer: