onsdag 14 juli 2010

AGNETA WIBERG - var nykär och hann inte invänta juryns besked.

Agneta Wiberg (1961) fick sitt silvermärke i Mora 1986. Och hon minns det väl. "Jag spelade upp första gången året innan uppe i Härnösand och fick bronsmärket, så när nästa uppspelning var i Mora - som ju inte är allt för långt från Timrå - ville jag göra ett nytt försök. Otroligt nervös var jag och jag hade just fått veta att jag kommit in på Musikhögskolan i Stockholm så egentligen trodde jag inte att det kunde bli bättre än så... Men det kunde det! Jag spelade upp på Lapp Nils-polskor från Föllinge och Hotagen, fyra stycken och ringde senare på dagen för att få mitt omdöme och fick prata med juryn vilka överöste mig med superlativ. Vad jag ångrar i dag är att jag inte stannade kvar på stämman och tog emot märket själv. Jag var nykär och föremålet för kärleken var spelledare på Gammelstads stämman i Norrbotten så jag åkte dit istället. Hmmm... Ja man var väl ung och dum får jag skylla på." Varför ville du spela upp? "Varför jag ville spela upp? Kvalitetsstämpeln kanske? Jag har en stor vördnad för dess värde för den äldre generationen och, ja, jag ville egentligen bevisa för mig själv att jag inte kunde få märket. Till de folkmusikaliska förebilderna hör Linnéa Olsson från Fisksjölandet i Jämtland (mormor som sjöng), Karl Ersa från Husås i Jämtland och Erik Rönnlund från Rö i Ångermanland. Även äldre spelmän från Medelpad samt Mats och Ulf Andersson från Föllinge i Jämtland.

Inga kommentarer: