onsdag 18 november 2009

ARNE BLOMBERG- släppte in en dragspelare redan 1973.

Arne Blomberg (1940) fick märket i Linköping 1994. "Egentligen minns jag inte så mycket från uppspelningen, men det var säkert nervöst. Under många år brydde jag mig inte om uppspelningarna, mer än som arrangör, men sen blev jag uppmanad att spela upp i Linköping. Det gick inget vidare, men det blev silver ändå." Som arrangör blev Arne indragen i liten kontrovers. "Ja, i Södertälje 1973 krävde vi att dansare skulle få medfölja och så blev det. Dessutom såg jag till att durspelaren Wappersta-Lasse spelade upp. Det blev juryns första möte med en dragspelare. Inget märke fick han, men däremot Zorns hedersplakett. En stadgerevisionskommitté tillsattes för att förhindra liknande händelser i framtiden och jag kallades till 'förhör'. Efter några år blev det dock OK med durspel och munspel. Det är kul att ifrågasätta gränser..."
Spelar mest musik från (landskap, region): Sörmland, Gästrikland, Östergötland och lite Jämtland. Folkmusikaliska förebilder: Mina första läromästare Herbert, Anton och Gustaf Jernberg. Sedan en rad sörmländska spelmän som Edvard Pettersson, Ivar Boström, Gustaf Wetter, CG Axelsson, Axel och Elna Andersson m.fl. I Östergötland är förebilden närmast Allan och Anselm Hellström, min spelkompis Sören Olsson svarar för det jämtska. Favoritstämma: Julitastämman. Spelar andra instrument än fiol: Nja, en del nyckelharpa.
Länkar med Arne Blomberg:

CURT JINDER - författare och riksspelman.

Curt Jinder (1930) fick Silvermärke på silverbasharpa vid uppspelningarna i Härnösand, 1985. Då var han 55 år och i en intervju av Folkbladets Johan Malmberg berättar han om när han anmälde sig till en instrumentbyggarkurs: "Alla satt där med sina näbbstövlar och murarskjortor när jag gled in i min kostym efter jobbet. De kallade mig visst för begravningsentreprenören. Men det tog inte lång tid från att jag köpt det där konceptet och såg ut som dem." Vad betydde märket, när han väl fick det efter några tappra försök? "Att jag uppnått ett mål jag tidigt i min karriär hade satt upp. Jag tycker det är ett ansvar att förvalta den tradition jag tillägnat mig." Curt planerar att vara med på Skansen nästa år, när Zornmärket fyller 100 år. "Ja, det gör jag. Annars blir det inte så många stämmor, kanske 4-5 stycken beroende på vädret och då blir det mest i närområdet." Curt är också en uppskattad författare och en av hans mest lästa böcker heter Hälsingehambo; en berättelse om folkmusikvågens tid.
Spelar andra instrument: Durspel, munspel, fuskar på träskofiol. Favoritstämma: Ingen speciell, det beror på omständigheterna, men Delsbo ligger bra till. Folkmusikaliska förebilder: Joel Jansson, Skärplinge. Spelar mest musik från (landskap, region): Norduppland


CAJSA EKSTAV -nervositeten släppte när juryn började stampa takten.

Cajsa Ekstav (1967) jobbar med kompetensutvecklingsfrågor på Uppsala universitet. Men framför allt är hon Riksspelman på nyckelharpa. Hon spelade upp första gången 1988 i Skara och fick då bronsmärket. Hon minns det väl. "Det var Esbjörn Hogmark som hade anmält mig utan att berätta det för mig, så jag blev fruktansvärt nervös när jag fick reda på att jag hade en uppspelningstid två dagar senare. Så det var bara att åka dit. Två år senare, 1990, var vi ett helt gäng från Uppsala, inklusive studerande masar, som åkte tillsammans till Nyköping för att pröva lyckan. Vi hade himla trevligt och ännu roligare var det förstås när jag fick reda på att jag hade fått Silvermärket!" Vad minns hon mer från uppspelningen? "Usch, jag minns att det var fruktansvärt nervöst. Men jag kommer ihåg att juryn började stampa takten när jag spelade och då tänkte jag - det kan inte var så illa ändå...".
Folkmusikaliska förebilder: Eric och Sture Sahlström, Viksta-Lasse och Curt Tallroth. Spelar andra instrument än nyckelharpa: Fiol. Spelar mest musik från (landskap, region): Uppland, men även en hel del låtar från Dalarna och Hälsingland. Favoritstämma: Det får nog bli Bingsjö ändå, helt enkelt för att man träffar så många där och för att det är en så vacker miljö och välorganiserat.


lördag 7 november 2009

GUNNAR STENMARK - fyra uppspelningar på tre olika instrument.

Flöjtmakare Gunnar Stenmark (1954) har spelat upp fyra gånger, på tre olika instrument. Första gången provade han på säckpipa, andra gången på spelpipa, tredje gången på fiol och så fjärde gången 2007 på spelpipa igen. Och då gick det bra! "Jag kom fram till uppspelningen blöt av både regn och svett. Bussen stannade flera kilometer från uppspelningsplatsen i Degeberga. Men jag var väl förberedd, koncentrerad och inte alls nervös" berättar Gunnar. "Jag känner mig stolt över att vara riksspelman. Eftersom mitt jobb är att tillverka och sälja folkliga spelpipor så är det en stor fördel att vara riksspelman på spelpipa. Titeln har också gett mig fler spelningar."
Spelar andra instrument: Gitarr, säckpipa, fiol. Spelar mest musik från: Jämtland. Folkmusikaliska förebilder: Kalle Almlöv, Björn Ståbi, Simon Simonsson. Just nu är K-E Eriksson min stora förebild. Favoritstämma: Bingsjö.
Länkar med Gunnar: