måndag 28 december 2009

GÖRAN HED - för traditionsmedvetet spel av gästrikelåtar på klarinett.

Den 15 juni 2007 var en stor dag för klarinett-spelmannen Göran Hed (1954) från Gävle. För tredje gången på kort tid uppsökte han Zornjuryn som nu hade rest till Degeberga i Skåne; det var 14 år sedan juryn var där senast. Uppspelningen gick bra, minns Göran. Och det spelade ingen roll att det var en kall och regnig spelmansstämma; när juryn kom med beskedet till Göran några timmar senare värmde det inombords. "Beskedet att jag hade fått silver var mycket känslosamt, det kändes stort", berättar Göran. Vilka låtar spelade du? "De flesta låtarna som jag spelade upp med kom från inspelningar och uppteckningar av klarinettspelmannen Erik Hartwig i Årsunda i Gästrikland. Ett trettiotal inspelningar från 50- och 60- talet, samt 100 uppteckningar finns efter honom. När jag började arbeta med materialet kom tanken att det här kan jag spela upp med. Övriga låtar var ur Jernbergslåtarna från Gästrikland."
Favoritstämma: Bingsjö. Folkmusikaliska förebilder: min pappa Bengt, Mats Andersson, Tony Wrethling och Görgen Antonsson. Spelar mest musik från: Gästrikland; de flesta låtarna för klarinett är valser och bondpolskor.

Inga kommentarer: