måndag 24 augusti 2009

ERIKA RISINGER - svävar ut från mötet med juryn.

Erika Risinger (1984) fick sitt Silvermärke 2007 på första försöket och hon minns det som om det vore igår, åtminstone minns hon känslan efteråt. "När jag spelar märker jag att jag blir filmad av en av jurymedlemarna. Jag tänker att det är för att de ska syna mig riktigt i sömmarna. Samma eftermiddag får jag reda på att jag blivit riksspelman! När jag går för att höra vad juryn har att säga om uppspelningen möts jag av mängder av komplimanger från hela juryn och Peter Pedersen tar fram sin kamera för att visa ett videoklipp och säger något i stil med: "Kolla på det här. Det här var så himla bra!" Jag fullkomligt svävar ut från mötet och tänker att livet är GÖTT! Vad betyder titeln Riksspelman för dig? "Att bli riksspelman kändes för mig som ett steg på vägen mot ett väldigt roligt yrkesliv. Sedan jag blev riksspelman har jag börjat intressera mig mer för musikens ursprung och musikerna bakom musiken jag spelar.
Musikalisk hemvist: Skåne, men spelar också mycket från Dalarna, Västergötland och Bulgarien. Folkmusikaliska förebilder: De flesta folkmusiker jag mött har någon gång inspirerat mig! Alla har sina kvalitéer. Favoritstämma: Degeberga, Bingsjö, Korrö. Instrument, förutom fiol: Viola, piano, lite gitarr och gadoulka.

Inga kommentarer: