torsdag 15 juli 2010

BIRGER MEJER - förhandlade till sig ett munspel när han var fem år.

Det året Birger Mejer (1925) fick sitt silvermärke; år 2005 - var ett ovanligt variationsrikt år sett till antalet instrument som belönades med märket. Tio spelmän på fem olika instrument, är ovanligt i dessa fioldominerande sammanhang. Förutom Birgers munspel, var det kohorn, klarinett, säckpipa och fiol. Ännu mer uppseendeväckande var att de tio spelmännen representerade tio olika landskap! Birger berättar hur hans känslor för munspelet väcktes. "När jag var i 5-årsåldern bodde vi granne med farbror Ante, som spelade durspel och munspel. Jag var en ivrig lyssnare och önskade mig ett munspel, men mamma sa nej. Så kom våren och det var dags för gökotta klockan fyra på morgonen uppe på höga berget. HU så hemskt - jag går INTE med - bara om jag får ett munspel! Och TÄNK - jag fick ett och lyckan var fullständig och på den vägen är det efter 80 år!" Birger spelade upp på låtar från Södermanland, där han bor. Men spelar lika gärna låtar från Hälsingland, där han är född. Förebilderna är Skogsby-Lasse och Bo Gabrielsson.

Inga kommentarer: