fredag 18 december 2009

MARIA HULTHÉN - för grant och stilfullt spel av låtar från södra Dalarna.

Den 31 juli 1992 stog Maria Hulthén (1967) framför Peter Pedersen, Wille Grindsäter, Gert Ohlson och Bengt Löfberg, redo att spela upp för silvermärket. Hon spelade Februarivalsen, som hon komponerat själv. En polska från Enviken efter Vilhelm Hedlund, Hins Anders polska efter Fredrik Bergman och Edvard Norman samt en polska efter Kers Erik Ersson ”Näktergal” hann hon också med och det var tydligen låtar som föll juryn i smaken. Men Maria var osäker. "Ja, jag tyckte inte att juryn var så entusiastisk, men de uppskattade att jag spelade upp i min Hedemoradräkt. Men juryn var alltså både entusiastisk och övertygad om att Maria var en värdig riksspelman och på diplomet kan man läsa: "För grant och stilfullt spel av låtar från södra Dalarna." Vilket är ditt roligaste minne som Riksspelman? "Det finns många fina minnen, men två av dem är när jag tilldelades silvermärket i Växjö – jag var så lycklig. Samt när jag vid Falu Folkmusikfestival 2002 tillsammans med Pers Hans Olsson och skådespelare Lars Hjertner, uruppförde mitt egenkomponerade spelmansverk ”Spelmannen”.
Länk med Maria Hulthén.

Inga kommentarer: