onsdag 19 augusti 2009

THUVA HÄRDELIN - med en oförglömlig uppspelning.

Thuva Härdelins uppspelning för Zornjuryn 1985 liknar ingen annan. "Jag hade gått på musiklinjen på Kapellsberg i två år, men slutade jag för att ta ett jobb som diskare på en restaurang i Härnösand. Min farfar Sven hade anmält mig till uppspelningen två år i rad. Och det gjorde han det här året också och uppspelningen var ju i Härnösand, så han tyckte det var ett bra tillfälle. Jag stog och diskade den dagen och kände inte alls för att spela upp. Sen slumpade det sig så, att Eiwor Kjellberg (också Riksspelman) kom till restaurangen och åt lunch. Ungefär samtidigt gick man ut med en efterlysning på lokalradion, där man sökte en Thuva Härdelin som skulle spela upp för Zornmärket samma dag. Det var inte klokt! Min chef kom in till mig i köket och sa; ”du är efterlyst, varför åker du inte dit?” Sen fick Eiwor reda på att jag stod och diskade inne i köket, så hon ordnade en ny uppspelningstid till mig på något sätt och sen åkte vi dit. Jag fick spela upp sist av alla. Och fick märket!" Musikalisk hemvist: Hälsingland. Folkmusikaliska förebilder: Oj, jag har flera. Min far, farfar och farfars far som alla var spelmän. Per Gudmundson, Ola Bäckström, O'tôrgs-Kaisa, Fredrik Lind. Men det finns väldigt många andra som jag influeras av; Thomas von Wachenfeldt är rolig att spela med till exempel. Och det är även Hanna Tibell och Jeanette Eriksson. Länkar med Thuva: www.myspace.com/thuvaochjeanette

Inga kommentarer: