tisdag 15 september 2009

PERS NILS JOHANSSON - slår ett slag för jurysamtalen.

Klarinett- och saxofonlärare Pers Nils Johansson (1979) fick Zorns bronsmärke så tidigt som 1995 och sedan silvermärket på klarinett 1997, alltså bara 18 år gammal. "Jag minns när jag fick telefonsamtalet på kvällen efter uppspelningen då jag var på Dorotea-stämman och fick reda på att jag fått silvermärket. Jag var nog mer nervös mellan uppspelning och besked, än före och under uppspelningen" berättar Pers Nils som också rycker in som medlem i Zornjuryn ibland. "Ja, som juryledamot vill jag slå ett slag för jurysamtalen. Efter de två sommarveckor som jag suttit i juryn har jag känt att de fyller en viktig roll för många som vill ha respons på sitt spel och jag tror att de skulle kunna fylla en viktig roll för ännu fler."
Instrument, förutom klarinett: Durspel, nyckelharpa, munspel, blockflöjt, och ibland åker skedarna fram. Musikalisk hemvist: Västgötamusik är det som jag fått med mig hemifrån, som jag är uppvuxen med och det är nog det jag spelar mest, men genom musikaliska möten och nyfikenhet har jag samlat på mig en hel del låtar från diverse olika landskap. Folkmusikaliska förebilder: Mina föräldrar Inger och Pelle, samt vår spelkamrat Uno Eliasson i Alingsås. Och ur den äldre generationen Sven Ingvar Heij, Per Karlsson, Gösta Fredriksson och Ivar Hallberg. Och så vill jag sist men inte minst nämna Bengt Löfberg. Favoritstämma: Spel- och danskväll i Lygnared, Korrö, Delsbo och Ransäter.
Länkar med Pers Nils:

Inga kommentarer: