söndag 25 april 2010

TOMAS FREDRIKSSON - spelar gärna släktens låtar.

"Jag spelade Först en Polska efter Carl Iderström (Frykerud). Sedan en vals som heter Det gamla kvarnhjulet av min farfars fars morfar Leonard Fisk.
Låt nummer tre var en polska av min Farfars Farfar Andreas Andersson ("Andreas i Valleberg"). Och sist en extra låt som blev en polkett av min farfars kusin Adolf Möller." Tomas Fredriksson, som fick silvermärket i Karlstad 2009 har många folkmusikaliska förebilder i sin egen släkt. "Ja, mina förfäder har gjort många fina låtar" säger Tomas som
tycker att det är roligt att utforska speltraditionen inom den egna släkten. Den musik som farfar spelade kommer från Svanskog i södra Värmland. Vad minns han från uppspelningen? Det var kul och lite nervöst. Men så fort man kom igång med spelet så gick det bara bättre och bättre. Jag gick nog in med en inställning om att bara göra mitt bästa för att ser hur långt det räckte och tänkte nog faktiskt inte så mycket på märket just då."

Inga kommentarer: