lördag 5 september 2009

THORE HÄRDELIN - en av de största vi har inom svensk folkmusik.

Thore Härdelin (1946) är en levande legend inom svensk folkmusik och han fick musiken i blodet, då både hans farfar Thore den äldre och hans far Sven var storspelmän. På frågan vad han vill förmedla till andra spelmän svarar han direkt: "Spela det du gillar och försök inte bara konservera någon sorts museal folkmusik. Var rädd om grunddialekten men spela efter eget huvud och gör nya låtar i egen stil." Du fick Silvermärket på tredje försöket 1967; beskriv hur det kändes alla tre gångerna. "Första gången var jag arg. Andra gången lite ödmjukare. Tredje gången nervös, men ganska säker på vad jag gjorde." Thore Härdelin fick även det prestigefyllda Zorns Guldmärke 1998 med motiveringen: för traditionsrikt och temperamentsfullt spel av hälsingelåtar.
Musikalisk hemvist: Spelar musik från hela Norden men blev Riksspelman på Delsbolåtar som är min speciella dialekt. Folkmusikaliska förebilder: Farfar Thore den äldre, far Sven, Jon-Erik Öst, Erik Öst, Pål-Olle, Viksta-Lasse, Eric Sahlström. Från Norge: Hilmar Alexandersson, Sigbjörn Bernhoft Osa, Sven Nyhus. Från finland: Konsta Jylhä. Från Danmark: Evald Thomsen. Samt otaliga andra stora spelmän jag träffat och spelat med. Favoritstämma: Delsbo så klart. Bingsjö och Gammelstad i Luleå håller jag också högt. Instrument, förutom fiol: spelar lite mandolin, gitarr, piano, bas, klarinett och dragspel - dock ej offentligt.
Länk med Thore:

Inga kommentarer: