söndag 4 oktober 2009

LISELOTT NORLIN - vill spela till gryningen.

Liselott Norlin (1963) fick sitt efterlängtade Silvermärke på fiol i Uddevalla 1984, då hette hon Häggmark och hon minns uppspelning väl. "Jag var vansinnigt nervös, jag hade "stepdans" överallt. Det gick bra till slut och då kändes det bara bra, men lite skrämmande - vad hade jag ställt till med? Jag ringde till min spellärare, Allan Hansgårdh och till Eric Rönnlund och talade om att det var klart." Det vara bara 7 personer som blev Riksspelmän i Uddevalla det året, vilket kan jämföras med året före då 18 personer fick märket eller året efter då 13 personer lyckades blidka juryn.
Musikalisk hemvist: Ångermanland. Folkmusikaliska förebilder: Åke Ulander och Hjalmar Älander. Favoritstämma: Tullingsås, för att jag får spela till gryningen!

Inga kommentarer: