lördag 5 september 2009

PATRIK DAHLIN - firade Silvermärket med en tatuering!

Riksspelman Patrik Dahlin kan tacka Bröderna Lindqvist i Nygammalt för musikintresset. "Ja, Åke Lindqvist fick en nyckelharpa när han fyllde 50 år och sen spelade han in en skiva med den, som jag lyssnade mycket på", berättar Patrik som bor i skånska Perstorp. Du spelade upp på Upplandslåtar när du fick Silvermärket 2008, hur känns det att inte spela nåt från sin egen hembygd? "Jag är frälst på Uppland sedan länge och jag har många vänner i Uppland också, repertoaren är ju betydligt större i de trakterna så det känns helt naturligt." Och tatueringen du har på högerarmen, berätta. "Det var bestämt sedan länge; om jag fick silvret skulle jag tatuera in det på underarmen och så fick det bli!" Något annant du vill tillägga? "Ja, att det här med fri tolkning är viktig inom folkmusiken, att hitta sin egen stil och våga utmana konventionerna!"
Musikalisk hemvist: Uppland och Hälsingland. Folkmusikaliska förebilder: Erik Sahlström, Byss-Kalle, Gås-Anders, Jon Erik Hall. Favoritstämma: Bingsjö och Korrö. Instrument, förutom nyckelharpa: Fiol.
Länk med Patrik:

Inga kommentarer: