lördag 26 september 2009

STAFFAN JONSSON - vill ha driv i spelet.

Staffan Jonsson (1985) från Bollnäs fick Silvermärket på fiol i Delsbo 2008 och det är främst musiken från Södra Hälsingland som fångar hans uppmärksamhet.
"Jag söker alltid drivet i spelet och den råa kärnan i tonen och melodin", förklarar han och säger att titeln Riksspelman är ett bevis på ett stort, brinnande
intresse, en hängivenhet för folkmusiken. "Sen tror jag såklart också att det finns vissa kvaliteer i mitt spel." Har han något särskilt minne från uppspelningen? "Det var lite nervöst att både syrran och jag spelade samtidigt, ifall vi inte skulle få samma utdelning. Men det blev samma, som tur var! Och speciellt att det var i Delsbo, med den stora konserten som var några dagar efteråt i Delsbo kyrka." Vissa tycker att man borde spela upp vart 10:e år för att bevisa att man håller kvaliteten, vad tycker du? "Nej. En musiker måste få gå vilka stigar han vill och röra sig hur han vill, man måste få låta bli att spela om man inte har lust. Eller ägna sig åt annan musik. Att ha titeln Riksspelman kan vara nån sorts grund att luta sig mot och känna trygghet i."
Musikalisk hemvist: Södra Hälsingland. Folkmusikaliska förebilder: Egil Syversbråten, hardingfelespelman från Hallingdal. Fred McDowell, bluesman från Mississippi. Deras spel har ett sanslöst driv och en råhet, men samtidigt en oerhörd finess! Det är magiskt. Favoritstämma: Ransäter och Hovra. Instrument, förutom fiol: Hardingfele, gitarr, bosoki och har på senare tid har jag börjat spela banjo.
Länkar med Staffan:

Inga kommentarer: