torsdag 13 augusti 2009

KARIN WALLIN - tycker att Riksspelman är en kvalitetsstämpel.

Karin Wallin (1960) fick Silvermärket 1993 och hon minns uppspelningen väl: "Det var ju så himla nervöst. Dessutom hade jag bara förberett tre låtar, så när juryn ville höra en till försökte jag komma undan och slippa......men det gick dom inte med på, så jag fick bara ta en i högen. Det blev en menuett." Minns du något mer? "Ja, ett annat minne som jag bär med mig är att jag fick Silvermärket på en låt som bara hade dykt upp i huvudet, från ingenstans, när jag satt på sjukhuset hos min far sommaren innan, där han dog i cancer. Jag bestämde redan då att jag skulle spela upp den nästa år, men jag visste inte vad det var för en låt. Jag letade hela året, men det var först tre dagar innan jag skulle spela upp som jag hittade den. Jag visste ju inte ens om den var skånsk, men det var den. Med tanke på att det är min fars forskning som banat min väg så känns det som att han på något sätt ändå fick vara med om silvret." Vad betyder titeln Riksspelman? "Mycket! Det är en kvalitetsstämpel att visa upp när jag söker speljobb. Och de dagar när spelet inte flyter på som jag önskar så är det gott att veta att medaljerna ligger i lådan! (Karin Wallin har även fått Zorns Guldmärke, 2007).
Musikalisk hemvist: Skåne. Folkmusikaliska förebilder: Bengt Löfberg, Kalle Almlöf, Mats Berglund. Deras spel har alltid gjort mig glad. Den glädjen, plus min egen musikalitet som finns i mitt hjärtat tillsammans med dansen har utvecklats till mig och mitt spel. Det har alltid varit viktigt och självklart för mig att följa min egen känsla i min musik. Favoritstämma: Ransäter och Korrö. Instrument, förutom fiol: Nyckelharpa.
Länk med Karin Wallin:

Inga kommentarer: