onsdag 14 juli 2010

GÖRAN HOGMARK - med sitt musikhjärta i Bingsjö och Rättvik.

På diplomet som Göran Hogmark (1974) fick efter sin uppspelning i Växjö 1992 kan man läsa motiv-eringen: ”För skickligt och klangfullt spel av låtar från Bingsjö och Rättvik”. Göran spelade upp tre gånger, vad minns han från sin sista uppspelning? "Från min sista uppspelning så minns jag att det lossnade mycket tagel från stråken under den första låten. Jag undrade om taglet skulle släppa helt innan jag hunnit spela tre låtar. Vidare så minns jag att juryn såg gillande ut då jag framförde den för mig magiska polskan i fem repriser efter Påhl-Olle. De tittade liksom ner i golvet med tomma blickar, kanske glömde de bort sitt uppdrag för en kort stund och bara lyssnade? Den låten är fortfarande en av de allra mest traditionsenliga, vackraste och käraste polskorna på min repertoar." Idag har Göran lämnat sitt älskade Dalarna för ett arbete som Läkare på Byske Hälsocentral i vackra Västerbotten. Det är också här, i Västerbotten, som han funnit sin favoritstämma i Sverige - närmare bestämt i Burträsk, vid sjön Burträskets strand.
Vad betyder silvermärket för dig? "Vägen fram till Zornmärket har varit en stor drivkraft i min utveckling som folkmusiker och det är jag tacksam för."
Länk till Göran Hogmark: www.hogmark.com

Inga kommentarer: